nuffnang ads

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Monday, March 14, 2011

A change of plan

To many things are in my mind right now.. tak tau apa yg terbaik dan yg harus dipilih..
Whatever I wrote in this entry would be just my opinion only..

Scenario 1: Peniaga: Ye ye semua ni saya bole buat tapi pls minggu ni sila bayar 3000,
Customer: Okay, tapi bole tak tunggu sampai 25th sbb tunggu gaji.
Peniaga: Okay (but On the 25 th) Please pay lagi 2000 add to that 3000, sbb kitaorg nak kena bayar bla bla bla
Customer: Okay but I need the quotation
Peniaga: Ok nanti kitaorg update.
Customer: After a month, no update.. siap kita kena tanya bila nak fitting baju
Peniaga: Ok dtg minggu ni tapi bawak lagi RM2500
Customer: Okay tapi pls update the quotation sbb bnyk benda yg nak tambah ni

After a month si peniaga still dgn sikap yg sama.. Bila kita marah, diaorg plak yg emo.. I don't mind kalau dia tak berkira bila nak update bayaran tapi berkira giler kalau mintak payment.. Dan my dad plak jenis yg mcm takpela kita bayar mahal pun kita amik hati dia sikit.. kang dia buat apa2 kat wedding tu kan susah.. Ni lagi satu dah kita bayar and dia tak buat kerja.. kita jugak yg kena amik hati dia..

I am WILLINGLY to PAY you IF YOU deliver a GOOD service,
tapi kalau dah mcm ni gayanya.. kenapa nak marah when I choose someone else as my Vendor.
Realitinya org mcm ni nak meniaga tapi kena tegur sikit dah kecik2 hati.. and tak ble nak deliver a good service.. I had paid you a large sums of money takkan nak update quoation pun will be my work.. Baik aku jadi wedding planner sendiri

Scenario 2: Tinted Tingkat and Pintu rumah
Peniaga cina: Tinted ni kalau ada bubbles saya akan tukar punya
Customer: After 3 days, "Ni ada bubbles la, (tapi sikit jelah)
Peniaga Cina: Dtg balik rumah customer and ask if he can help with anything. Dia buka balik the whole tinted tu and ganti dengan yg baru terus..

After that the whole taman perumahan tu buat tinted diaorg punya glass dgn cina nih..

So please kalau nak buat kerja tolong la buat dgn ikhlas.. Tolongla jangan nak emo kalau customer complaint . take it positively and learn from it.. Bila benda tu spread from mouth to mouth, percayalah perniagaan awak akan lebih maju.. Ini kita complaint dia plak nak marah2 kita.. My dad plak sgt percaya benda2 tahyul takut dia buat apa2 dlm makanan la. For me itu hak dia la kalau dia nak buat bukan2.. Itu antara dia dgn Tuhan,, Dah kalau mcm tu sikapnya sampai bila2 pun perniaagaan takkan bole maju..

Kebanyakan org kita plak tak ble nak marah.. Siap ckp takpelah nak buat mcm mana,, dah nak jadi.. Kita takleh la biarkan org tu bersikap mcm ni.. Kita bayar dia, kita ada hak untuk menegur kesalahan dia.. untuk kebaikan kita bersama.. This is a win win situation.. Diaorg akan memperbaiki mutu service diaorg dan kita akan dapat service yg lebih baik

Scenario 3: Wedding my cousin
She pays a lot just for baju, pelamin, make up and bilik tidur.. RM2500 kat kg tau bukan kat bandar
Peniaga: Okeh saya dah siap pelamin nih.. Awak alter2 la sendiri kalau nak..

(My uncle siap alter dia nye pelamin ngan bilik tido.. Diaorg letak ikut suka jek.. Make up plak kejap jek.. Anak dia make up kan sbb mak dia busy katanya.. Puff puff 15 minit dah siap.. muka cam putih giler cam opera cina.. )
Cousin aku cam takpela nak buat camane.. dah nak jadi..

So apa yg kita patut buat.. Kita yg kena berubah dgnmengambil hati mereka ke.. diaorg ni yg patut berubah.....

2 comments:

  1. oittttttt!!! aku tau kat mane berlakunye scenario no 2 tu!!! wahahahah nk royalti wehh

    ReplyDelete
  2. hahah cik anon?.. sah sah kau ifah.. mestilah.. ni kan citer umah kau?.. cuba kau kenalkan sikit en cina tu

    ReplyDelete